Fulang-Chang and I

Fulang-Chang and I

Fulang-Chang and I skildrar Frida Kahlo med en av hennes apor som hon höll som husdjur, tolkad av många som surrogat för barnen som hon och Diego Rivera inte kunde få. Målningen ingick i den första stora utställningen av hennes verk, som hölls på Julien Levy Gallery i New York 1938. I den uppsats som åtföljde showen beskrev den surrealistiska ledaren André Breton Kahlos arbete som ”ett band runt en bomb” och hyllade henne som en självskapad surrealistisk målare. Även om hon uppskattade hans entusiasm för sitt arbete instämde Kahlo inte med bedömningen: ”De trodde att jag var en surrealist men det var jag inte. Jag målade aldrig drömmar. Jag målade min egen verklighet.” Kahlo gav senare denna målning till sin nära vän Mary Sklar och fäste en spegel på den så att de två vännerna kunde vara tillsammans om Sklar valde.

Fulang-Chang and I

”Fulang-Chang and I” är en målning av Frida Kahlo från 1937 som skildrar konstnären tillsammans med en av hennes älskade apor, Fulang-Chang. Apan, som Kahlo höll som husdjur, har ofta tolkats som ett surrogat för de barn hon och hennes make, Diego Rivera, aldrig kunde få på grund av Kahlos medicinska komplikationer.

Komposition och symbolik

I ”Fulang-Chang and I” avbildas Frida Kahlo med en av sina apor, sittande tätt intill henne. Målningen visar en intim relation mellan konstnären och hennes husdjur, vilket också reflekterar hennes längtan efter moderskap och närhet.

Detaljer:

  • Bakgrund: Bakgrunden består av stora gröna blad och ett gult blad precis bakom Kahlos huvud, vilket skapar en tät, djungellik känsla.
  • Symboler: Apan håller ett törnhalsband runt Kahlos hals, vilket orsakar små blödningar – en symbol för hennes lidande och smärta. Hennes ansikte är lugnt och tålmodigt trots smärtan, vilket visar hennes styrka och uthållighet.

Utställning och surrealistisk rörelse

Målningen var en del av Kahlos första stora utställning, som hölls på Julien Levy Gallery i New York 1938. I den uppsats som åtföljde utställningen beskrev den surrealistiska ledaren André Breton Kahlos arbete som ”ett band runt en bomb” och hyllade henne som en självskapad surrealistisk målare. Kahlo uppskattade hans entusiasm för hennes arbete men höll inte med om bedömningen. Hon uttryckte ofta att hon inte var en surrealist: ”De trodde att jag var en surrealist men det var jag inte. Jag målade aldrig drömmar. Jag målade min egen verklighet.”

Gåva och personlig betydelse

Kahlo gav senare denna målning till sin nära vän Mary Sklar och fäste en spegel på den så att de två vännerna kunde vara tillsammans om Sklar valde. Denna personliga gest visar den djupa vänskapen mellan dem och hur Kahlo använde sin konst för att upprätthålla känslomässiga band med sina nära och kära.

Betydelse och påverkan

”Fulang-Chang and I” är ett viktigt verk som visar Kahlos unika stil och förmåga att kombinera personliga symboler med universella teman som kärlek, förlust och styrka. Det är en kraftfull påminnelse om hennes liv och kamp samt hennes förmåga att omvandla smärta till konst.

Utställningar och bevarande:

  • Målningen har visats på flera internationella utställningar och är en central del av Kahlos konstnärliga arv.

För mer information om Frida Kahlo och hennes verk, besök gärna:

”Fulang-Chang and I” fortsätter att inspirera och röra människor världen över med sin intensiva känslomässiga kraft och djupa symbolik, vilket gör Frida Kahlo till en av de mest inflytelserika konstnärerna i modern tid.

Konstnär: Frida Kahlo
Ämne: Självporträtt
Period: Naiv konst

About the author

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *